Doktor úr, megőrültem?! Üldöz… egy fogkefe!

Doktor úr, megőrültem?! Üldöz… egy fogkefe!

Doktor úr, megőrültem?! Üldöz… egy fogkefe!

Böngészek az interneten, mászkálok, átkattintok, elolvasok ezt-azt. Netezek. És közben szinte minden oldalon – mindegy, hol járok éppen – hirdetések jelennek meg és erőszakkal a figyelmemet követelik. Akciós fogkefe, flexibilis nyakú fogkefe. Gömbölyű sörtés fogkefe. Ultrasoft fogkefe, lepedékleszedő fogkefe, kettőt-egy-áráért, ajándék fogkrémmel, legújabb fejlesztés, fogorvosok ajánlásával. A többi weboldalon is ugyanez, a hírek közül is előbújnak, kergetnek-hajszolnak, nem hagynak menekülni.

Egyszer csak eszembe jut: néhány napja egy webshopból rendeltem egy fogkefét. Ezért nem tudok megszabadulni az üldözőimtől!

 

A kéretlen reklám is érted van!

A netes reklám kevesek szíve csücske. Videókat megakasztó hirdetések, kedvenc dalainkat kettévágó promóciók és mindenhol színeskedő, villogó bannerek – az internet használatával sziámi ikerként összenőtt jelenség, amit nem lehet kikerülni. Van, aki jobban viseli a létezésüket, más kirohanna tőlük a világból.
Senki nem készít azonban felmérést arról, mennyit árt a hirdetőnek a mindenhová elénk tolakodó reklámok agresszív nyomulása. Nem fordul-e visszájára a hatás, amikor felbosszant a videó előtt arcunkba mászó hirdetés, amire az átkattinthatatlan másodpercek alatt harmincszor klikkelünk, hogy tűnjön már el végre és nézhessük, amiért leültünk a gép elé? Jót tesz ez a hirdető imidzsének? Hasznára válik a negatív érzelmi társítás, a düh, amit a termékéhez kapcsolunk? Vagy ez rajtunk kívül senkit nem érdekel?

Költői kérdések, jelenleg válasz nélkül.

 

Itt vagyok! Nem vettél meg!

A Google remarketingnek hívja azt a rendkívül okos (és bosszantó) szolgáltatását, amit reklámozóként bárki megrendelhet kiegészítésül az Adwords kampánya mellé. (Adwords a Google keresési találatai fölött megjelenő fizetett hirdetések fantázianeve.) A hangzatos „remarketing” kifejezés azt a jelenséget fedi, amikor a reklám „utánam jön”. Amikor minden weboldalon újra felpattan az általam korábban keresett termék, nehogy kimenjen a fejemből, hogy meg akartam vásárolni.

A gond csak annyi, amit az algoritmus nem tud: hogy én már megvettem a terméket, ezért a reklám nem érdekel tovább! De hogyan közölhetném ezt a keresőmotor üzemeltetőivel?!

A Google lényegében az egész internetet hirdetési hálózatnak használja, ezért lerázhatatlanul követnek mindenhová ezek a hirdetések. Egészen addig, amíg vagy megvásárolom a terméket (újra?!), vagy megőrülök tőlük.

…vagy amíg ki nem kapcsolom őket.

Mert igen, a remarketing hirdetéseket ki lehet kapcsolni. Egy egészen apró kis kék „X”-re klikkelve a reklám jobb felső sarkában a hirdetés átváltozik:

Google remarketing leállítása1

És itt leállíthatom a konkrét reklámot, hogy soha többé ne tolakodjon elém! Ehhez a feljövő ablakban felülről a második, „Már megvásároltam!” feliratú gombot kell megnyomnom.

Google remarketing leállitása2

Sőt: ha az „AdChoices” nyilacskára klikkelek az első ablakban, utána pedig a „Hirdetési beállítások”, majd a „Leiratkozás a további hirdetésekről” linkre, akkor egyesével leiratkozhatok „a Google-lal partneri kapcsolatban álló több mint 100 más online hirdetési hálózat” összes hirdetéséről.

Megdöbbentem. Pontosan 117 egyéb szolgáltatót számoltam meg, akik a Google hirdetési rendszere alá rétegződnek be és részt vesznek a személyre szabott reklámok megjelenítésében! Nem csoda, hogy nehezen tudok elbújni előlük.

Egy dolgot azért vegyünk figyelembe: a leiratkozás nem azt jelenti, hogy nem találkozunk több reklámmal a neten. Csak annyit, hogy „az ön igényeire testreszabott reklámok lehetőségét elveszti az épp használt böngésző esetén”.

Kicsit kacifántos mondat, de a velejét felfogtam: a fogkefe nem üldöz tovább. És ez a lényeg.

Google remarketing leállitása3

Köszönöm, doktor úr!

Kapcsolódó bejegyzések